zondag 20 mei 2012

iets nieuws

Jaja, ik had al vele malen bij verschillende blogsters lopen kwijlen, maar ik ben nu toch ook aan het quilten geslagen. Ik heb vorige week woensdag de eerste les gehad en aankomende woensdag de tweede van mijn basisworkshop.

De workshop bestaat uit vier lessen waarin ik de basis van het quilten leer door het maken van een kussen. Ik weet niet in hoeverre dit een heel kussen wordt of alleen de voorste lap, maar dat mag de pret niet drukken.

Tijdens de eerste les heb ik het uittekenen van het patroon onder de knie gekregen. Vervolgens de verschillende delen waaruit het patroon bestaat uitknippen en op schuurpapier plakken, de naadtoeslag eromheen tekenen en ook deze weer uitknippen. Daarna het overbrengen van deze delen op de stof. Vervolgens natuurlijk weer uitknippen en in het juiste patroon voor me leggen. Daarna kan het aan elkaar zetten beginnen. Ik heb twee keer twee driehoekjes aan elkaar gezet. daarna deze twee grotere driehoeken die je dan krijgt weer aan elkaar gezet tot een vierkant.

De rest van het patroon heb ik thuis verder uitgetekend op de stof, geknipt en in elkaar gezet en zie hier het resultaat:



Het bovenste vierkantje in het midden heb ik in de les in elkaar gezet. De rest thuis en ik moet zeggen...... ik ben best wel een beetje trots op mezelf.

Nu afwachten wat woensdag brengt en wat ik weer voor nieuws ga leren.


M'n eerste opdracht is al binnen, deze was eigenlijk al binnen voordat ik begon met de workshop. Een boxkleed. Een goede vriendin van mij verwacht een kleintje en tja, wat is dan leuker dan allerlei zelfgemaakte dingen. Het patroon is al uitgetekend. Hier een sneakpreview. De updates zullen blijven volgen.



4 opmerkingen:

  1. Nou, dat heb je al super netjes gedaan, ik doe het je niet na! Mooi patroontje in mooie kleuren ook.
    Het boxkleed wordt vast ook prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow mooi! Knap hoor :-) Dat kan ik niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk ... je erste blok is nog best een moeilijk ook met de driehoeken !
    En je kunt gelijk weer ...aan de slag ,
    ronde naden oefenen (ik vond de dronkemanspad blok fijn om te doen (is dus met ronde daden (:o)
    Leuk dat je volger bij mij bent geworden,
    Veel quiltplezier hoor !

    Groetjes,
    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje, het eerste blok valt me tot nu toe reuze mee. A.s. woensdag mag ik gaan opspannen en dan echt gaan quilten. Heb ik wel zin in.

      Ik moet zeggen dat het boxkleed al iets vereenvoudigd wordt met tips van de "juf" van de quiltcursus. Een heel vlak met vierkanten en daarop de ronde delen appliceren.

      Je hebt een leuk en inspirerend blog. Ga ik zeker vaker op kijken.

      Verwijderen